Atenția la detaliu, un aspect important în materie contravențională

Sper că în momentul în care citești acest articol, să ai permisul de conducere la locul său, adică în portofel, și să nu fi încălcat vreo regulă de circulație care să fi dus la sancționarea contravențională cu amendă, mai ales că în acestă perioadă putem călători și ar fi păcat să irosim banii plătind amenzi.

Având în vedere faptul că articolul precedent din secțiunea drept contravențional a avut succes (dacă nu l-ai citit încă, îl poți găsi aici), am decis să continuăm seria prin publicarea unuia nou, care să lamurească anumite aspecte legate de amenzile primite ca urmare a încălcării limitelor de viteză impuse de actuala reglementare.

Pentru a putea determina viteza de deplasare a unui autovehivul, sunt folosite aparate special concepute în acest sens, fie că vorbim de celebrul radar, montat pe autospecialele de poliție, radar care poate fi fix sau mobil, fie de ”pistolul” radar, noua achiziție a Ministerului de Interne.

Am ținut să facem aceasta clasificare a radarelor pentru că, în funcție de tipul său, se poate determina viteza de deplasare a autovehicului, viteză din care se poate duduce un procent, ca urmare a unor marje de eroare stabilite de legislația actuală.

Aceste aparate de determinare a vitezei poartă denumirea de cinemometre;  conform Normei de Metrologie Legală NML 021-05 din noiembrie 2005, cu modificările și completările ulterioare, acestea sunt definite la pct. 1.3 ca ”mijloace de măsurare care măsoară de la distanţă şi afişează viteza de deplasare a autovehiculelor aflate în mişcare în traficul rutier, independent de caracteristicile acestora.”.

Tuturor ni se întâmplă ca, vrând sau nevrând, să depășim limita de viteză impusă de administratorul drumului pe un anumit sector de drum și, uneori, chiar să avem neplăcuta surpriză de a fi depistați de un agent de poliție care să ne facă semn să tragem pe dreapta.

Din experiența personală, îți spunem că atât senzația, cât și gândurile care te năpustesc la acel moment nu sunt tocmai cele mai plăcute, începi sa-ți pui întrebarea firească, conștient fiind că ai depășit limita de viteză, ”oare ce-mi aduce moșul oare? oare am câștigat o bicicletă?”.

Nu trebuie să intri în panică, cel puțin nu pentru moment, ci trebuie să gestionezi situația cu calm, să aștepti revenirea agentului către autovehiculul tău, să-l lași să-ți prezinte cele constatete și măsura pe care a luat-o ca urmare a acestora (dacă a luat vreuna), tu având doar dreptul și posibilitatea de a face mențiuni cu privire la cele constatate de către agent, cu titlu de obiecțiuni.

Recomandăm, tot din experiență, să nu începi să-ți cauți tot felul de scuze, pe care nici tu nu le crezi, sau să vii cu celebra replică ”nu scrieți, trebuie să sun pe cineva întâi”, având în vedere că o asemenea conduită poate avea valențe infracționale. După parerea noastră, aceste lucruri nu fac altceva decât să creeze o situație penibilă, nedemnă de o persoană matură și responsabilă, care ar trebui să-și asume greșeala. Dar nu suntem aici să facem psihologie și nici să prezentăm metode de abordare a agentului constatator, ci doar să prezentăm acele crieterii legale care te pot scăpa de o amendă consistentă sau care îți pot recupera permisul de conducere.

La momentul la care ești sancțioant contravențional, nu poți decât să accepți situația așa cum ți-a fost prezentată de agentul constatator și consemnată în procesul-verbal, urmând ca în termen de până la 15 zile de la data săvârșirii contravenției, să te adresezi judecătoriei în circumscripția căreia a fost săvârșită fapta, formulând o plângere contravențională.

Prin plângerea contravențională pe care o formulezi, urmează să soliciți și prezentarea imaginilor de pe aparatul radar care au suprins elementele prevăzute la pct. 3.5.1., și anume:

  • data și ora la care a fost efectuată măsurarea;
  • valoarea vitezei măsurate;
  • imaginea autovehiculului, din care să poată fi pus în evidență numărul de înmatriculare al acestuia.

Oricare inadvertență în ceeea ce privește primul element prevăzut de pct. 3.5.1 este de natură să atragă nulitatea procesului verbal de contravenție.

În ceea ce privește cel de-al doilea element, valoarea vitezei măsurate, există marje de erori pe care legiuitorul le-a prevăzut în aceeași reglementare, NML 021-05.

Astfel, potrivit pct. 3.1.1, se stabilesc erorile maxime tolerate pentru măsurarea vitezei astfel:

  • pentru măsurarea vitezei, simulată în condiţii de laborator, eroarea maximă tolerată este de:
    • ± 1 km/h pentru viteze până la 100 km/h;
    • ± 1 % din valoarea măsurată pentru viteze egale sau maimari de 100 km/h;
  • pentru măsurarea vitezei, în condiţii normale de trafic, pentru cinemometrele care funcţionează numai în regim staţionar, eroarea maximă tolerată este de:
    • ± 3 km/h pentru viteze până la 100 km/h;
    • ± 3 % din valoarea măsurată pentru viteze egale sau mai mari de 100 km/h;
  • pentru măsurarea vitezei, în condiţii normale de trafic, pentru cinemometrele care funcţionează atât în regim staţionar, cât şi în regim de deplasare, eroarea maximă tolerată este de:
    • în regim staţionar, pentru măsurarea vitezei autovehiculelor aflate în trafic, eroarea maximă tolerată este cea prevăzută la lit. b);
    • în regim de deplasare, pentru măsurarea vitezei proprii de deplasare a autovehiculului de patrulare, eroarea maximă tolerată este cea prevăzută la lit. b);
    • – în regim de deplasare, pentru măsurarea vitezei autovehiculelor aflate în trafic, eroarea maximă tolerată este de:
    • ± 4 km/h pentru viteze până la 100 km/h;
    • ± 4 % din valoarea măsurată pentru viteze egale sau mai mari de 100 km/h.

Deși, la o primă vedere, aceste erori par neînsemnate, îți spuneam că, pe bună dreptate, ele ajung să facă difereța atât la aplicarea sancțiunii amenzii, care se împarte în clase, cât și în ceea ce privește eventuala perioada de suspendare a dreptului de a conduce autovehicule, dar aceste aspecte vor face subiectul unui alt articol.

În ceea ce privește cel de-al treilea element de validitate a înregistrării radar, imaginea autovehiculului, din care să poată fi pus în evidență numărul de înmatriculare al acestuia, aceasta nu-ți va fi prezentată la momentul la care ai fost tras pe drepta, ci doar în instanță, ca probă în susținerea legalității și temeiniciei procesului-verbal, adusă de intimat, respectiv Inspectoratul Județean de Poliție în raza căruia ai fost surprins săvârșind respectiva contravenție și odată cu aceasta va fi prezentat și buletinul de verificare tehnică a aparatului radar.

Din imaginea prezentată de intimat trebuie să existe posibilitatea clară de stabilire a  elementului de identificare a autovehiculului , respectiv numărul de înmatriculare.

În cazul în care acest lucru s-a întâmplat pe timp de noapte, cinemometrul trebuie să cuprindă caracteristici suplimentare; astfel, potrivit pct. 3.5.3  ”Dacă cinemometrul este destinat şi pentru funcţionarea pe timp de noapte, acesta trebuie să fie dotat cu un sistem de iluminare de tip “bliţ” (în cazul utilizării aparatelor de fotografiat) sau cu un reflector în infraroşu, dacă este utilizată o cameră de vederi sensibilă şi în acest spectru. Aceste sisteme de iluminare trebuie să asigure efectuarea unor înregistrări clare, cu respectarea cerinţelor specificate la paragraful 3.5.1.” Se poate vedea, în finalul acestui punct, că imaginea surpinsă de camera radar pe timp de noapte trebuie să cuprindă aceleși 3 elemente, data și ora la care a fost efectuată măsurarea; valoarea vitezei măsurate; imaginea autovehiculului, din care să poată fi pus în evidență numărul de înmatriculare al acestuia.

Pct. 3.3.2 prevede următoarele: ”Logica procesului de măsurare al cinemometrului trebuie să fie astfel concepută încât sa nu poată fi atribuită o măsurare de viteza, unui autovehicul care nu are nici o legătura cu aceasta viteza (în special în cazurile în care cinemometrul este utilizat pe măsurare manuală), precum şi în cazurile de incrucisari sau depăşiri între vehicule, când acestea se afla simultan în raza de măsurare a cinemometrului, sau când cinemometrul este utilizat în regim de deplasare a autovehiculului pe care este instalat.

Așadar, sperăm că aceste informații pe care le-am prezentat, pe scurt, în articolul de astăzi să-ți fie de folos, dar ne-am bucura și mai mult, de această dată din postura de participanți la trafic, dacă nu ai ajunge să ai nevoie de ele, ci doar să rămână elemente câștigate culturii tale generale.

Până atunci, nu uita ceea ce am spus și în articolul precedent: condu prudent, viața are prioritate!

Alexandru Agavriloaie
Facultatea de Drept
Anul III
Colaborator al Cabinetului de Avocat Cezar Pintilie

Articole similare

Genesis
06feb.

Genesis

Pentru că dinamica vieții juridice din România ne responsabilizează să rămânem racordați, în mod constant, la realitățile acesteia, dar și pentru că accesul facil la

Grilele și spețele în pregătirea pentru examenele de intrare în profesiile juridice
01iul.

Grilele și spețele în pregătirea pentru examenele de intrare în profesiile juridice

De ceva timp, accesul în profesiile juridice se face pe baza unei evaluări de tip test grilă, cel puțin în ceea ce privește examenul de

Ce drepturi și obligații am când sunt cercetat într-un dosar penal?
01iul.

Ce drepturi și obligații am când sunt cercetat într-un dosar penal?

Persoanele care săvârșesc infracțiuni, de-a lungul unui proces penal, sunt cercetate și trase la răspundere pentru faptele comise. O persoană care săvârșește o faptă prevăzută